پیشنهاد سردبیر

یک مقام پیشین سازمان سیا در گفت‌وگویی به بیان دیدگاه خود درباره اظهارات سوال‌برانگیز "دونالد ترامپ" در انتخابات این کشور درباره روسیه و "ولادیمیر پوتین" پرداخته و گفت احتمال نوعی ارتباط شخصی میان و حاکمیت روسیه، وجود دارد.

مقام پیشین سیا: ترامپ ممکن است مهره‌ای روسی باشد

"اندرو مک‌کابی" معاون پیشین رئیس سیا در زمان ریاست‌جمهوری "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت می‌توان ترامپ را از عوامل روسیه دانست، اگرچه نه به‌معنای پذیرفته‌شده آن به عنوان مامور یا مزدوری رسمی و فعال.

روزنامه گاردین با انتشار این مطلب گزارش داد که مک‌کابی با حضور در برنامه پادکست "یک تصمیم" به میزبانی "ریچارد دییِرلاو" رئیس پیشین سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام‌آی۶) در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او احتمال این که ترامپ یکی از عوامل روسیه باشد، وجود دارد یا نه، گفت: بله این طور فکر می‌کنم.

او افزود: نمی‌دانم که آیا با گفتن این که او ممکن است مهره‌ای روسی باشد، منظورم واقعا مانند برداشت افراد جامعه اطلاعاتی مزدوری حاضر به‌خدمت است یا نه. اما فکر می‌کنم ترامپ دلایل زیادی برای تردید درباره رویکرد او نسبت به مشکل روسیه به ما داده است. فکر می‌کنم رویکرد او نسبت به تعامل با ولادیمیر پوتین، چه به صورتی تلفنی و چه در دیدارهای رو در رو و حتی چیزهایی که علنا درباره پوتین گفته، سوالات مهمی را برمی‌انگیزد.

این مکالمه که مک‌کابی رویکرد ترامپ نسبت به حمایت از اوکراین و ناتو را در مواجهه با اقدامات روسیه زیر سوال برد، پیش از مناظره ترامپ و "کامالا هریس" معاون رئیس‌جمهور آمریکا و رقیبی انتخاباتی دموکرات او در فیلادلفیا ضبط شده بود که ترامپ در آن دیدگاه‌های بحث‌برانگیز بیشتری را نیز مطرح کرد.

ترامپ در این مناظره با ادعای این که روسیه در صورتی که او رئیس‌جمهور بود، به اوکراین حمله نمی‌کرد، چیزی درباره این که آیا پیروزی اوکراین به نفع آمریکا است یا نه، نگفت.

او بیان کرد: فکر می‌کنم پایان دادن به این جنگ و مذاکره درباره یک توافق بیشترین نفع را برای آمریکا دارد.

گاردین نوشت: مک‌کابی در دورانی که درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و ارتباط میان ترامپ و مسکو تحقیقات به عمل می‌آمد، رئیس موقت اف‌بی‌آی بود. ترامپ او را در سال ۲۰۱۸ و دو روز پس از بازنشستگی مک‌کابی اخراج کرد. او سپس، به اتهام دروغگویی درباره درز اطلاعاتی به رسانه‌ها، هدف تحقیقات جنایی قرار گرفت. این تحقیقات در سال ۲۰۲۰ متوقف شد.

او در برنامه "یک تصمیم" به دییرلاو گفت: باید جدا سوال کرد که چرا ترامپ این طور چاپلوسانه از ولادیمیر پوتین تمجید می‌کند، طوری که هیچ رئیس‌جمهور آمریکا، نه دموکرات و نه جمهوری‌خواهی این کار را نکرده است.

مک‌کابی گفت که ممکن است این موضوع یک سوءبرداشت یا نوعی ارتباط یا میل به داشتن نوعی ارتباط با پوتین باشد، چه اقتصادی و چه تجاری. او افزود:  فکر می‌کنم که این‌ها احتمالات موجود هستند. هیچ کدامشان اثبات نشده است. اما یک افسر اطلاعاتی این موارد را در نظر می‌گیرد.

این مقام پیشین سازمان سیا گفت درباره دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ "نگرانی‌های جدی" دارد و علاوه بر این، همواره نگران توان روسیه برای مداخله در امور آمریکا بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.